PEDAGOGISCHE VISIE EN DOELEN🤍


Uw kind kan zich bij ons in een kindvriendelijke huiselijke sfeer en op een speelse manier ontwikkelen in zijn of haar eigen tempo. Daarbij staan veiligheid en geborgenheid centraal! U kunt erop vertrouwen dat wij uw kind op een respectvolle manier zullen benaderen en begeleiden. Waarden als regelmaat, respect, rust, reinheid en ruimte vinden wij erg belangrijk! De kinderen die bij De Bosvlindertjes komen moeten een fijne rustige en leerzame tijd hebben zodat er een goede basis wordt gelegd om uit te groeien tot een prettig mens. De Bosvlindertjes is een kleinschalig kinderdagverblijf en streeft ernaar dat iedereen: ouders, kinderen en personeel zich thuis voelen. U kunt ons volledige pedagogisch beleidsplan lezen en/of downloaden via onze website.


UITGANGSPUNTEN


🤍 Ieder kind is uniek

🤍Creëren van een thuisgevoel

🤍Respect voor elkaar en oog voor diversiteit

🤍Stimuleren en begeleiding door een positieve benadering


De Bosvlindertjes laat zich inspireren door de ideeën en de aanpak van Hongaars-Oostenrijkse kinderarts ‘Emmi Pikler’(1902-1984) en Reggio Emilia-pedagogiek van de Italiaanse pedagoog Loris Malaguzzi.


Emmi Pikler; ''Kinderen ontwikkelen zich het beste als zij vanuit hun intrinsieke motivatie mogen ontdekken

en onderzoeken op hun eigen tempo en manier''.


Als voorbeeld: Veel ouders willen voorkomen dat hun kind valt en zich bezeert. Maar, zegt Pikler, de angst dat het kind valt, kan op termijn een groter belasting voor het kind zijn dan de werkelijke val of botsing. Door de eigen ontdekking met het risico van een val of stoot leert het kind zelfvertrouwen. Dat begint bij het voelen wat hij wel of niet kan. Een stapje op een trap? Nog een stapje? Of toch weer terug naar beneden?

Bewegend


ontdekken


Geen hulp, geen aanmoediging, maar een veilige omgeving die past bij de leeftijd van het kind. Zo leert het zijn eigen grenzen te vinden en vooral heel veel plezier te ervaren als iets zelf is gelukt. Bewegend en ontdekkend wordt het op een gezonde manier groot. Dit proces begeleidt de leidster in De Bosvlindertjes met liefdevolle aandacht en geduld. 

Pedagogische Doelen


Sociaal emotionele veiligheid🤍

Op de groep is een warme en ontspannen sfeer waar kinderen zich op hun gemak kunnen voelen. Onze medewerkers zorgen voor een veilig en vertrouwd gevoel door onze persoonlijke aanpak.


Persoonlijke competentie🤍

Competenties zoals zelfstandigheid, creativiteit en flexibiliteit worden bij ons gestimuleerd. Onze medewerkers zorgen ervoor dat kinderen worden uitgedaagd om op ontdekking te gaan.


Sociale competentie🤍

Onze medewerkers zorgen voor interacties met de omgeving die positief zijn binnen de groep. Zo leren de kinderen meer over zichzelf maar ook over hun groepsgenootjes.


Overdracht van normen en waarden🤍

Onze medewerkers zorgen ervoor dat kinderen spelenderwijs leren hoe we met elkaar omgaan en ze zich moeten gedragen. Belangrijk is respect naar elkaar toe en elkaar de ruimte geven om te zijn wie je bent.

VASTE DAGRITME

Onze opvang biedt kinderen alles wat ze nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. We hebben een grote groepsruimte voor 16 kinderen en een aparte slaapruimte, toilet en buitenspeelplaats!

Ouders horen tijdens de dagelijkse persoonlijke overdracht hoe de dag verlopen is. Maar ze krijgen ook een heen en weer schriftje met foto's mee voor het volgen van de ontwikkeling van hun kind!

Een dagje bij ons ziet er als volgt uit....


Het is vroeg in de ochtend en het is weer tijd om naar De Bosvlindertjes te gaan. Het wordt vast weer een gezellige en leerzame dag met heel veel speelplezier. Tussen 7.00 uur en 9.30 uur worden de kinderen gebracht. Als er al vriendjes zijn zoeken de kinderen elkaar al snel op. Het is altijd leuk om te zien hoe snel er al vriendschappen ontstaan. Sommige kinderen vinden het juist fijn om gewoon even bij ons te zitten. De baby’s nemen wij van de ouders over en leggen we even in de box of wipstoeltje.


We nemen graag even de tijd om een goede overdracht van u als ouder te krijgen. Zijn er bijzonderheden, hoe heeft uw kind geslapen en gegeten. Dit alles wordt goed opgeschreven in een groot schrift zodat de pedagogisch medewerker die later komt alles ook goed weet. We schrijven aan het eind van de dag ook alle bijzonderheden over de kinderen op om de ouders de bijzonderheden van de dag te vertellen. En dan is het tijd om te gaan zwaaien naar papa of mama en mogen de kinderen vrij spelen.


De kinderen gaan vrij spelen met wat ze graag willen. Rond 9.30 uur gaan we samen opruimen en daarna aan tafel om samen fruit te eten en wat te drinken. We lezen voor en zingen samen het smakelijk eten liedje. De baby’s eten een fruithapje en gaan daarna naar hun bedje toe. Voor de baby’s volgen we zoveel mogelijk het ritme van thuis wat betreft het eten en slapen.


Rond 10.00 uur is het tijd om de luiers te verschonen en de grotere kinderen gaan naar de wc of op het potje. Als het mooi weer is gaan we lekker naar buiten om een frisse neus te halen. We spelen in de tuin met fietsjes, loopauto's, en heel veel ander speelgoed. We kunnen bij slecht weer binnen activiteiten gaan doen zoals kleien, knutselen, voorlezen, dansen op muziek of spelen met allerlei speelgoed. De kinderen zijn vrij om zelf te kiezen of ze wel of niet mee willen doen aan een activiteit.


Rond 11.00-11.30 uur is het tijd om de baby’s een flesje te geven. Daar nemen we ruimschoots de tijd voor. De grotere kinderen gaan dan samen opruimen en dan kunnen we rond 11.30 uur aan tafel om een boterham te eten en melk te drinken.


Rond 12.30-13.00 uur gaan de kinderen die nog slapen naar hun bedje toe. Gezichtjes wassen, handjes wassen, schone luier of nog even plassen, speentje en knuffeltje mee en dan lekker slapen! Voor de peuters die niet slapen is er even een rustmoment op de groep. Zij mogen op een stretcher gaan liggen in de groep en bijvoorbeeld luisteren naar kinderliedjes of een boekje lezen. Na een uurtje wordt er aan tafel nog een rustige activiteit gedaan totdat de andere kinderen wakker zijn. Ondertussen wordt er geknuffeld en gespeeld met de baby’s die wakker zijn.


Rond 14.30-15.00 uur komen de kinderen uit bed en is het weer tijd voor een groentesnack met wat drinken. Ook de baby’s krijgen rond deze tijd weer een flesje. Daarna gaan we naar buiten bij goed weer en of we gaan binnen nog een activiteit doen.


Rond 16.30 uur gaan we nog een keer verschonen en nog even naar de wc of potje. We gaan weer met alle kinderen aan tafel om de dag af te sluiten. De kinderen krijgen een tussendoortje met wat drinken.


Tussen 16.30 uur en 18.00 uur kunnen de kinderen weer worden gehaald.


We kijken terug op een gezellige dag bij De Bosvlindertjes


Dus graag tot ziens bij De Bosvlindertjes

Het team De Bosvlindertjes biedt de kinderen een warm, veilig en liefdevol tweede thuis.